سفیر فرمان امیرالمؤمنین (ع) | یادی از مرحوم سیدمهدی طباطبایی پور که ۱۰۰۱ مسجد روستایی ساخته است حدیث عشق حسینی در قلوب مؤمنان جهان متفاوت زیارت | بررسی دلایل زیارت و اثری که بر روی مؤمن می‌گذارد در منطق شیعه اربعین؛ انقلاب فرهنگی که مرز نمی‌شناسد ۱۲ هزار نفر از زائران خراسان‌رضوی با هواپیما راهی سفر اربعین ۱۴۰۳ شده‌اند ویدئو | روایت شهرآرانیوز از فعالیت‌های راهنمایان زائر در مسیر پیاده‌روی اربعین| راهنمایان راه عشق، گام به گام در کنار زائرین حجت‌الاسلام و المسلمین کاردان: امیدوارم فعالیت ۱۰ ساله شهرداری مشهد در ایام اربعین ادامه دار باشد | شهرداری مشهد مدال افتخار خدمت به زائران حسینی را بر سینه دارد رئیس سازمان حج و زیارت خراسان‌رضوی: ۷۷ درصد زائران اربعین استان از طریق مرز مهران از کشور خارج شده‌اند طرح قالی‌های کرمان روی کاشی خوش‌تر است | یادی از مرحوم علی اکبر عباس نژاد، کاشی کارِ پیشکسوت آستان قدس رضوی قدم به قدم در طریق حسین (ع) با خانواده بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر اربعین وارد عراق شدند فراخوان دریافت روایت‌هایی از اربعین با نگاه زنانه + جزئیات تجلیل از آزادگان خراسان‌رضوی در نشست «الماس‌های درخشان» حقیقت تکبیر ابتدای نماز ۱۳صفر چه روزیست؟ | ماجرای حاجت‌ روایی با خرید طلا + اعمال زیارتی عاشقانه و مؤمنانه با همراهی اذکار الهی آسمان مال او بود | به یاد سرهنگ خلبان مرحوم صمد بالازاده یک روز مؤمنانه کوله‌پشتی معنوی برای سفر اربعین
سرخط خبرها

جهان متفاوت زیارت | بررسی دلایل زیارت و اثری که بر روی مؤمن می‌گذارد در منطق شیعه

  • کد خبر: ۲۴۶۳۳۴
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
جهان متفاوت زیارت | بررسی دلایل زیارت و اثری که بر روی مؤمن می‌گذارد در منطق شیعه
زیارت به اندازه‌ای از پشتوانه‌های شرعی، عقلی و معنوی برخوردار است که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند از آن دست بکشد.

به گزارش شهرآرانیوز، اگرچه زیارت از نقاط عطف در حملات همیشگی دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه به محبان اهل‌بیت (ع) است و با شبهه، تحقیر و ایجاد تردید می‌کوشند پای زائران را در این مسیر سست کنند، این عمل به اندازه‌ای از پشتوانه‌های شرعی، عقلی و معنوی برخوردار است که هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند از آن دست بکشد. نگاهی کوتاه بر چرایی و آثار بی‌نظیر زیارت انداخته‌ایم.

مصداق تعظیم شعائرا...

زیارت از راه‌های بزرگداشت اولیاءا... و زنده کردن یاد و نام آنان و باور به عظمت و اثرگذاری آنها و مصداق آیه «وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ ا... فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» است. زیارت، یاد کردن بندگی و عبودیت ائمه (ع) دربرابر خدا، ایثار و گذشتشان در حفظ دین و دفاع از ارزش‌های آن و مجاهدت‌هایی است که در این مسیر متحمل شدند. پیشوایان معصوم، امامان نور و هدایت و معنویت هستند و ملاقات و زیارت عارفانه و خالصانه آنان، تقدیر و سپاس از هدایتگری آنها و اعتراف به مقام والا و بزرگشان در پیشگاه خداوند است.

کمال وفای به عهد شیعیان

از امام‌رضا (ع) روایت است که فرمودند: «بر گردن شیعیان هر امامی، عهد و پیمانی است که کمال وفای به آن عهد، زیارت قبور آن ذوات نورانی است» (بحارالأنوار: ۱۰۰/۱۱۶/۱). این بیان نورانی، تکلیف ما را با زیارت مشخص می‌کند. لازم است با زیارت، کمی از حق ائمه (ع) را ادا کنیم و استمرار راهشان را نشان دهیم؛ ائمه‌ای که همه سختی‌ها را به جان خریدند و از هیچ خطر و مهلکه‌ای در مسیر هدایتگری انسان‌ها به سعادت، پا پس نکشیدند.

درون زائر، طاهر می‌شود

لطف دائمی ائمه (ع) به قدری است که زائران آنها، بیش و پیش از هرفردی، از برکات زیارت بهره‌مند می‌شوند. زیارت و دیدار با معصومان (ع) چه در حال حضور و چه بعد از شهادتشان، تأثیرات شگرف بر روح و روان انسان می‌گذارد و او را به‌سوی معنویت، اخلاق فاضله و مکارم انسانی سوق می‌دهد. شاید یکی از حکمت‌های مهم زیارت، همین توجه زائر به معنویات، دعا، ذکر و نماز در حرم‌های معصومان (ع) و تلاش برای اصلاح و طهارت درونی و قرار گرفتن در مسیر حیات طیبه‌ای باشد که قرآن برای انسان درنظر گرفته است.

گنجینه آثار زیارت

کثرت و فراوانی آثار و پاداش شگفت‌آور زیارت که در روایات تصریح شده است، مشوق و انگیزه‌ساز برای اهتمام به آن است؛ چنان‌که درباره اجر زیارت امام‌حسین (ع) تصریح شده است: «حوائج دنیا و آخرت زائر برآورده، گناهان او محو و باعث فراوانی رزق می‌شود و هرکه ایشان را زیارت کند، گویی خدا را در عرش زیارت کرده است» و امام‌رضا (ع) نیز درباره پاداش زیارت خود فرمودند: «آگاه باشید؛ هرکه مرا در حال غربتم زیارت کند، خداوند برای او پاداش ۱۰۰ هزار شهید، ۱۰۰ هزار صدیق، ۱۰۰ هزار حج‌گزار و عمره‌گزار می‌نویسد و در صف ما محشور خواهد شد و در درجات بالای بهشت، رفیق ما خواهد بود» (وسائل‌الشیعه، ج۱۴، ص۵۶۸).

«عارفا بحقه» یعنی چه؟

یکی از سفارش‌های مهم در زیارت، شناخت حق و مقام زیارت‌شونده با تعبیر «عارفا بحقه» است؛ یعنی زائر بداند که اطاعت از امام، واجب و پیروی از راه و روش او دستور دینی است. انسان در پرتوی زیارت، درمی‌یابد که ضمن تکریم مقام والای امامت و ولایت، باید در عرصه‌های معنوی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، امام را پیشوا و مقتدا قرار دهد، به پیروی و پذیرش امامت او باور داشته باشد و زندگی بدون آن را، زندگی در جهالت و گمراهی بداند؛ چنان‌که رسول خدا (ص) فرمودند: «هرکه بمیرد، درحالی‌که امام خودش را نمی‌‏شناسد، به مرگ جاهلی مرده است».

زیارت برای آن است که ره گم نشود

زیارت با شرایط و آداب خاص خود، بهترین و در عین حال شاداب‌ترین راه ارتباط با معصوم است و حس حضور در محضر امام را در انسان ایجاد می‌کند. انگار با امام حضوری گفتگو می‌کند و نیاز‌هایش را می‌طلبد. لازمه این نگاه آن است که انسان فاصله‌های زمانی و مکانی را پشت‌سر بگذارد و خود را در عصر ولی‌خدا و حال در حضور او ببیند و کاملا به محیط و فضای حضور آن ولی درآید و سر بیان فضایل و خصایص و راه‌ورسم آن بزرگواران در زیارت‌نامه‌ها، نیز همین است که انسان، خود را با خواسته‌ها و اراده‌های آنان تطبیق دهد و از مسیر آنها دور نشود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->